تفاوت بین UI و UX
در محیط خلاق و فنی امروزی، اصطلاحات “UI” (رابط کاربری) و “UX” (تجربه کاربری) بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار میگیرند. به طور کلی، این اصطلاحات، اشاره به تخصصها و ایدههایی دارند که سالها قبل از معرفی اصطلاحات مختصر وجود داشتهاند.
اما مشکل این اختصارات جدید، چیزی فراتر از نامگذاری است. متأسفانه، این اصطلاحات، به سرعت در حال تبدیل شدن به اصطلاحات رایج هستند: استفادهی نادرست از این اصطلاحات و اغلب در موقعیتهای کاملاً نامناسب، یک مشکل دائمی برای تعداد زیادی از متخصصان، از جمله: طراحان، جویندگان کار و متخصصان توسعه محصول است.
باید بتوانیم تفکیک، ارتباط و کاربرد مناسب این اصطلاحات را درک کنیم.
رایج ترین تصور غلطی که در محل کار، دیدار با مشتری و اغلب در لیستهای شغلی یا نیازهای شغلی خواهید شنید، ترکیب سهوی یا عوض کردن اصطلاحات است.
در بسیاری از موارد، انتظار میرود که یک طراح رابط، به طور پیش فرض، تجربه کاربر را درک کند یا روی آن تمرکز کند، چون کار آنها تماس مستقیم با کاربر است؛ اما این انتظار، غلط است. واقعیت ساده این است که رابط کاربری، تجربه کاربری نیست.
شاید این اشتباه به این دلیل باشد که این اختصارات، هر دو با حرف “U” شروع میشوند. به احتمال زیاد، این اشتباه، ناشی از همپوشانی مجموعه مهارتهای موجود در هر دو رشته است. آنها قطعاً حوزههای مرتبطی هستند و در واقع بسیاری از طراحان، در هر دو زمینه دانش و مهارت دارند.
اما علیرغم این همپوشانی، هر دو زمینه ماهیتاً متفاوت و – مهمتر از همه – از نظر اهداف و دامنه کاری با هم فرق دارند. تمرکز رابط کاربری، بر روی المانهایی است که با کاربر در تعامل هستند – اساساً، روشهای فیزیکی و تکنیکی ورودی و خروجی.
UI به مجموع رویکردها و المانهایی اشاره دارد که به کاربر، امکان تعامل با سیستم را میدهند. این رابط، کاری با جزئیاتی مانند نحوه واکنش کاربر به سیستم، یادآوری سیستم و استفاده مجدد از آن ندارد.
برای حل چنین مسائلی، به تجربه کاربر مراجعه میکنیم. گول نخورید! تجربه کاربر، چیزی فراتر از نتیجه نهایی رابط کاربری است. درعوض، از نظر من، بهتر است که تجربه کاربر را به عنوان راکتور یا هستهی یک برند در نظر بگیریم. یک برند، در اصل، مجموع تجربیاتی است که یک شخص، با یک شرکت یا سازمان کسب میکند. هدف، تجربه کاربر است.
این هدف، نه تنها هدف یک رابط است، بلکه یک محصول یا تعامل با یک سازمان است. وقتی تجربه کاربری خوبی حاصل شود، هر اثر مطلوب یا مثبتی که احتمالاً فکرش را میکنید، از آن بدست میآید. تمرکز UX، روی موفقیت کل است.
در پایان، همه هدف ما این است که برای کاربر، چیزی به یادگار بگذاریم: یک خاطره. همانطور که همه ما میدانیم، حافظه انسان حیرت انگیز است، اما کامل نیست. تک تک جزئیات، در یک تجربه کاربری خوب نقش دارند، اما وقتی کاربر، آن محصولات را به خطر میآورد، خیلی از جزئیات را فراموش میکند. UX حاوی تصویری بسیار بزرگتر از UI است، اما هنوز هم به کوچکترین جزئیات متکی میباشد. این فهم، قویترین سرمایهای است که هر کسی میتواند در توسعه محصول خود داشته باشد.
UI یک ابزار است
رابط کاربری، یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که هنگام جستجوی تجربه کاربری عالی، در اختیار ما است. چرا؟ چون رابط کاربری، ملموسترین، درونیترین و قابل مشاهدهترین روشی است که کاربران ما با آن ارتباط برقرار میکنند.
UI خط مقدم است. این احتمالاً بهترین توضیح برای این است که چرا این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند یا در یک ترکیب قرار میگیرند.
استفاده نادرست، خطرناک است
ارتباطات، پیچیده است و میتواند گیج کننده باشد. ایجاد اصطلاحات دقیق و تخصصی، باعث تسهیل ارتباطات میشود. اما وقتی که ما به یک زبان صحبت نمیکنیم، چه اتفاقی میافتد؟
اگر بگویم، “از پیچ استفاده کن” و منظورم یک درب بطری بازکن فلزی باشد که یک مهندس برای مونتاژ محصول استفاده میکند، اما او فکر کند که منظورم یک براکت زاویهای یا چسب شیمیایی است؛ چه اتفاقی میافتد؟ این محصول ممکن است مشکلات جدی پیدا کند.
مسلماً، رابطها و تجربیات، در اصل، برنامههای ما را خراب نخواهند کرد. اما قدرت تاثیری که میگذارند، کمتر نیست. زمان و هزینهای که صرف کاربرد نادرست این اصطلاحات میشود، غیر قابل تصور است. در نهایت، اتلاف وقت و هزینه، باعث میشود که یک شرکت از فعالیت خود خارج شود یا باعث شکست محصولات میشود. استفاده نادرست از مفاهیم میتواند فاجعه بار باشد.
یافتن طراح مناسب
یکی از رایجترین موارد استفاده نادرست از اصطلاحات UI و UX جایی است که بیشترین اهمیت را دارد: لیستها و الزامات شغلی. یافتن افراد عالی برای مشاغل تخصصی مانند طراحی رابط و طراحی تجربه کاربری، به خودی خود دشوار است. اما هنگامی که مهارت و تمرکز طراحی، به مفهوم اشتباه در اختیار افراد قرار گیرد، استخدام فرد مناسب برای کار دشوارتر میشود.
استخدام فرد متخصص، هزینهبر است و استخدام متخصصی که نتواند مشکلی شما را حل کند، حتی پر هزینهتر خواهد بود. بیشتر اوقات، الزامات و مسئولیتهای شغلی، در توضیحات شغل طراح UI آورده میشود، اما مسئولیت یک طراح UX نیز در این مورد حائز اهمیت است.
مسئولیت در برابر مشکل
چه برای طراح UI و چه برای طراح UX، هنوز المان طراحی وجود دارد. طراحی، راه حل یک مشکل است. وقتی نقشها به طور واضح مشخص و قابل درک باشند، برخورد با مسئله، پیشنهاد راه حل و اجرای آن بسیار آسانتر است.
در مورد UI و UX، این مشکل معمولاً در شرایطی پیش میآید که مسئولیت رابط و تجربه کاربر، به یک طراح داده شود که نمیتواند روی هر دو کنترل داشته باشد.
وقتی توانایی حل یک مشکل در دستان شما نباشد، کار دشوار میشود. یک طراح رابط کاربری، شاید توانایی خلق طرحها، آیکونها، رنگها، متن تاثیرگذار را داشته باشد و بر المانهای دیگری تأثیر بگذارد که مشکلات موجود در زمینه تعامل مستقیم با کاربر را حل میکنند.
آن المانها ابزاری خارق العاده برای تأثیر بر تجربه کاربر هستند، اما آنها تنها بخشی از این معادله میباشند. تجربه کاربر، تحت تأثیر موارد زیادی مانند کپی بازاریابی، سرعت، عملکرد، طرح رنگی، شخصیت، پشتیبانی از مشتری، انتظارات تعیین شده، رویکرد مالی، تجسم … قرار دارد.
منصفانه و عملی نیست که به طراح UI بگوییم که او مسئول همه این موارد است. اینگونه نیست که نمیتوان تجربه کاربری را طراحی کرد. اگر موقعیت برای یک طراح UX برعکس شود، به همان اندازه دشوار خواهد بود. برای اینکه یک طراح، بتواند مسئله UX را به درستی از آن خود کند، باید بتواند تغییرات، پیاده سازیها و تصمیماتی را توصیه و اعمال کند که تجربه کاربر را کنترل کنند.
اما در مورد تمرکز و دامنه کار طراح، اغلب برداشت نادرست میشود. بحث بر سر این نیست که یک طراح نتواند از عهده هر دو حوزه برآید. بلکه بحث در مورد ابزارها و توانایی حل مسئله است. سازندهای که ابزار نداشته باشد، به همان اندازه فردی مهارت و دانش ندارد، ناتوان در ساختن است.
نتیجه
اولین قدم برای برخورد موفقیت آمیز با هر مسئلهای، درک کارهایی است که باید انجام شود. درک تفاوت بین UI و UX یک سرمایهی عقلانی با تبعات حیرت انگیز است.
از استخدام فرد مناسب برای شغل گرفته تا درک آنچه موارد لازم برای حل مسئله، شناخت صحیح اصطلاحات UI و UX راهی ساده برای تسهیل ارتباطات بهتر، حل بهتر مسئله، طراحی بهتر و تجربه کاربری بهتر است.
نظرات